onsdag 8 september 2010

Gardell kommer ut som rödgrön

...och han förklarar det på ett känslosamt men ändå logiskt sätt:

"Jag är trött på privatiseringar av utmärkt fungerande institutioner som elbolag, apotek, skolor, vårdcentraler och sjukhus.

Alliansen
är osunt fixerade vid att privat ägande alltid och utan undantag är bättre för mänskligheten, som vore det en naturlag, och denna sjuka övertro tror jag är till stor skada för dig och mig.

Jag
tycker att det är upprörande att riskbolag kan ta ut 3 miljarder av våra skattepengar i vinst på de skolor de driver.

Jag
skäms över att ha fått såna stora skattesänkningar de sista fyra åren samtidigt som sjuka människor fasas ut ur försäkringssystemet och inte har något alls att leva på.

Jag
skäms över att jag betalar mindre skatt samtidigt som nedskärningar inom förskolan gör att barngrupperna blir större och större.

Käre Fredrik, tack för skattesänkningarna, men det var inte på bekostnad av barnen, de sjuka och gamla som jag skulle få det bättre.

Jag
ryggar tillbaka inför Alliansens revidering och relativisering av begreppet Välfärd när man nu talar om ”Välfärdens kärna”.

Jag
tycker att borgerligheten ska ha en vision om kulturen, och att det är en skam att man inte har det.

Så ja, jag har bestämt mig. Kanske är det i botten en fråga om anständighet."

Det blir extra intressant när en offentlig person med en liberal framtoning inte längre klarar av att stödja alliansen, och att han rättfärdigar det genom att titta på vilken politik de fört och alla konsekvenser det fått, istället för att lyssna på vad de säger sig göra. Gardell verkar också ha insett, något motvilligt, att ett rättvist välfärdssamhälle aldrig kommer att byggas med alliansens politik, utan att det är precis tvärtom, att vi ser en nedmontering.

1 kommentar:

Kalmardamen sa...

Tummen upp för Jonas Gardell!