torsdag 18 december 2008

God trygg jul, från Fredrik

Vi befinner oss mitt i en brinnande ekonomiska kris; inte bara finansiell utan realekonomisk. Nästan 10% arbetslöshet nästa år. Vi har inte sett något liknande sedan 30 talet och konsekvenserna av den krisen vet vi alla: fascism och ett nytt krig. Ett samhälle som sätts i gungning med många människor på kanten av tillvaron skapar osäkerhet och social misär. Effekterna kan bli katastrofala, inte bara för individen utan för samhället som sådant.

Samtidigt befinner sig mänskligheten i ett parallellt ekologiskt kristillstånd. Vi lever över våra naturliga tillgångar och ökningen av koldioxidkoncentrationen är bara ett symptom på en och samma sjukdom: överutnyttjande av resurser. Men effekterna är katastrofala. Man räknar med hundratals miljoner klimatflyktingar inom 40 år. 

Samtidigt håller Sveriges statsminister jultal i Stockholm. Och väljer att prata om "trygghetspaketet". Man måste kunna känna sig trygg, tycker Fredrik Reinfeldt, därför vill han ge alla svenskar ett paket med trygghet i. Så, i dessa tider skall det satsas på mer poliser och skärpta straff. Hårdare tag helt enkelt. Tack, tack för det paketet Fredrik. Undrar bara om det är någon som känner sig tryggare?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gamla tant känner mig tryggare i mitt lilla hörn av världen. Jag bor i stan, mitt i ett distrikt som utsetts som träffpunkt för stans högljudda ledighetskommitté. Här förekommer de flesta väskryckningar, drogpåverkade ungdomar som skränar och slåss. Ett rekryteringsställe för framtida brottsliga karriärer. gör något åt det! gör det nu! För ungdomarnas skull.

Jonas Ström sa...

Kära gamla tant,

självklart skall vi försöka bygga ett grundtryggt samhälle för alla. Men frågan är om det är det man gör genom att spärra in allt yngre människor eller när man slår dem hårdare i huvudet med en batong?