lördag 16 augusti 2008

Dubbla tokar

Per Gudmundson ondgör sig idag på SVD:s ledarsida över moderaternas förslag att jämställdhetsmärka förskolor. Han sjunger de ”nedärvda biologiska förutsättningarnas” lov och är noga med att påpeka att könsroller inte är någonting negativt. Tvärtom. Nejdå, han får på nåt sätt ihop det med valfrihet för individen. Vad jag sällan förstår med dessa bakåtsträvare är hur de alltid kan vara så vettskrämda av genuspedagogik. Om det nu är så biologiskt och statiskt, vari ligger då faran?

Men det roligaste av allt är att Gudmundson tycker att det är galet att rapportförfattarna anser sig bättre lämpade att bestämma över barnen än föräldrarna. Förmodligen förespråkar han också familjeråd om läroplanens utformning, vaccinationsprogrammet på BVC eller om man ska få aga sina barn eller inte. Föräldrar vet väl ändå bäst?

Men SVD nöjer sig inte med bara en tok på ledarplats idag. Stofilen Göran Skytte får vara med på ett hörn och oroa sig över att ”traditionella normer trängs undan till skamvrån” och påpeka att det är provocerande att säga att ”det är naturligt att ha en mamma och en pappa”. Jag undrar i vilken värld han lever i? Inte min i alla fall. Jag kan hålla med om att medierna är normsättande och i stor utsträckning sätter agendan, men några artiklar om Pride koncentrerade under en vecka av sommaren kommer (tyvärr) inte att rubba normen. Jag har svårt att se det stora Hotet som alla dessa riddare av den heliga kärnfamiljen verkar vara så rädda för.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har legat med Göran Skytte. Han var ganska dålig i sängen förövrigt. Ville bara ha, kunde aldrig ge. Ganska slapp och ofräsch också.

//Jan-Inge Flücht