torsdag 11 september 2008

Alliansen och klimatet

För snart ett år sedan klättrade en grupp klimataktivister upp i en skorsten på kolkraftverket Kingsnorth i Kent, England, för att visa sitt missnöje med den brittiska regeringens klimatpolitik. Sex personer blev åtalade och igår kom domen: de blev friade från alla åtalspunkter. Detta är första gången någonsin som klimatförändringar har använts som en "laglig ursäkt" för ett försvar i en rättegång. Nu är det inte bara domen i sig som är häpnadsväckande. Även det faktum att under rättegången användes professor James Hansen, en av världens ledande klimatforskare, och Tories miljöförhandlare Zac Goldsmith som uppbackning av försvaret talar sitt tydliga språk: klimatdebatten ligger på en helt ny nivå i Storbritannien. Man har insett hur allvarlig klimatfrågan är.

I Sverige däremot kör vi på i gamla hjulspår och fortsätter att förneka utvecklingen. Idag på DN Debatt presenterar alliansen sin nya infrastruktur satsning där 8 miljarder skall satsas på vägar och järnvägar. Nu står det i stort sett inget nytt alls i artiklen; det är i runda slängar en kopia av en debattartikel skriven tidigare i år (delvis skriven av Anders Borg som aldrig försökt dölja sin inställning till järnvägssatsningar, se här och här). Möjligtvis har man ändrat tonen och nämnt ordet "tåg" fler gånger för att låta mer miljövänlig. Men om man synar förslagen lägger alliansen allt krut på vägarna: E 18, E 22, E 6 skall alla byggas ut och en nysatsning på en sammanhängande motorväg mellan Göteborg och Stockholm är de största prioriteringarna.

Satsningen på järnvägarna summeras:

"För att komma till rätta med problemen har regeringen tagit initiativ till Kraftsamling Mälardalen som syftar till att göra tågresandet mer attraktivt."

Det skall alltså bli mer attraktivt att åka tåg i Mälardalen. Det är så alliansen beskriver sin storsatsning på järnvägar i Sverige hösten 2008. Samtidigt som man i Storbritannien använder klimatet som en ursäkt för att få ockupera kraftverk och där de konservativa stödjer miljöaktivister. Men i alliansens Sverige är alltjämt tillväxten det enda mål som är värt att sträva efter. Klimatet skrämmer inte alliansen det minsta. Och det är just det som är så skrämmande.

4 kommentarer:

Pär sa...

Bra sammanfattat! Men vad sägs om deras utspel om att bilar inte ska få dra över 0,5 liter/mil innan 2020?

Anonym sa...

Ja, alltid svårt att klaga på ett steg i rätt riktning, så delvis en eloge för att de försöker. Utspelet kändes lite framhastat och jag undrar om de visste vad de sa (Naturskyddsföreningen var förvånade över hur radikalt uttalandet var och oppositionen menar att det går emot vad regeringen slåss för på EU nivå). Sen kan man alltid argumentera för om man skall satsa på reformer s.a.s inom ett dåligt system, se: http://radarblogg.blogspot.com/2008/09/politik-livsstil-och-klimat.html

Anonym sa...

..För att inte tala om norrbotniabanan. Den skjuts i sank trots att näringslivet i väster- och norrbottens län är beredda att satsa 250 miljoner till endast en förstudie. Det skulle också gå i linje med alliansens egna ord "Satsningar som också kommer att bidra till att knyta olika landsändar närmare varandra och öppna för större arbetsmarknadsregioner." Man kan då fråga sig regeringens syn på vad som är hönan och vad som är ägget? De planerade satsningar som nu görs kommer att ytterligare bidra till tillväxt i mälardalsområdet. Denna tillväxt kommer sedan att ligga till grund för ytterligare satsningar osv osv osv. Dock får vi inte glömma att ALLA infrastruktursatsningar skapar tillväxt. Frågan ligger snarare i vilka satsningar som ger mest tillbaka till sverige. Vi kommer nu att gå in i en lågkonjunktur där tunga export industrier i norr till en betydande del bär upp landet i svåra tider. Men regeringen vill inte ge den ensamma hönan i norr ett ägg att värpa, detta ska till äggkläckningsmaskinen i söder som kommer att bli hönor som måste då få ägg att värpa vid nästa satsning.
Min poäng är att norrbottniabanan är ett av få projekt där miljö och ekonomi kan sammanföras på ett tillfredställande sätt. Att de då endast bor 1/2 miljon väljare regionen kanske inte lockar alliansen att se dessa "möjligheter". Sen gör de ju inte saken bättre när resten av landets väljare skulle ryta till grundat på ren okunskap "att infrastruktursatsningar bland tallarna och isbjörnarna i norr" inte ger ett skit.

Det handlar om att vinna väljare.
Inte miljö eller ngt annat.

Anonym sa...

Ja, Norrbotniabanan är ett bra exempel på vad som inte prioriteras, men som har en uppenbar tillväxt OCH miljö effekt. Intressant att inte ens Maud vågar stå på sig i en fråga som ligger nära hennes kärnvärden.