söndag 14 september 2008

Den artikeln ser man ju verkligen fram emot

Chefredaktör för tidningen Bon, Madelaine Levy, ondgör sig på Expressen Debatt över att EU-parlamentet förra veckan röstade igenom ett förslag om att motverka könsstereotyper i reklamen. Även om jag själv är tveksam till en lag är det pga effektiviteten och inte principen i sig. Levys argumentation är väldigt förvirrad och ologisk så jag orkar inte bena ut allt. Här är ett par saker som är särskilt bisarra.

För det första ifrågasätter hon att reklam överhuvudtaget påverkar människors ideal. Hon säger att frågan ”är långt ifrån färdigutredd”. Medieforskare håller nog inte med. Redan den statliga Maktutredningen på 1990-talet kom fram till att medierna präglar vår verklighetsuppfattning (Pettersson, O. & Carlberg, I., Makten över tanken – en bok om det svenska massmediesamhället). Det är idag en etablerad kunskap i medieforskning. Dessutom ligger i själva reklamens idé att den ska påverka potentiella kunder att eftersträva det som avbildas. Att hon själv gör just den kopplingen i en artikel i Fokus tidigare i år verkar hon ha glömt. Där skriver hon att när gravida kändisar fått mediala gliringar om att de är svullna och runda, medan de smala gravida fått beröm, är det inte är så konstigt att ätstörningar hos gravida blir allt vanligare” och att svenska kvinnor ser sina gravida kroppar som »groteska«.

För det andra undrar hon vilken rätt EU-parlamentet har att bestämma över reklamfotografernas ”verk”. Men lagstiftande församlingar är väl till för att just bestämma och stifta lagar? Det finns flera exempel på vad som inte är tillåtet att publicera, tex sådant som bedöms vara hets mot folkgrupp och barnporr.

Madelaine Levy säger sig vara för jämställdhet och kallar sig feminist. I höst ska hon medverka i den feministiska antologin F-ordet med ett kapitel om konflikten mellan mode och feminism. Den artikeln ser man ju verkligen fram emot.

Inga kommentarer: